Ondernemen betekent vrijheid

Soms wordt Tim van de Wal (31 jaar) badend in het zweet wakker met de vraag hoe hij het bedrijf van hemzelf en zijn vader Piet(je) staande houdt tussen de grote jongens en het internet. Stapels historie over vijf generaties Van de Wal liggen klaar, beginnende in 1826 bij Coop van de Wal, de grondlegger van het familiebedrijf. Voldoende criteria lijken aanwezig om de titel Hofleverancier te mogen dragen. Hopelijk kan opa Gerard (93 jaar) de toekenning meemaken. Al jong stak Tim de handen uit de mouwen in het bedrijf. Ook richtte hij GOBO op dat zich focust op geluid/licht, beeld en complete events.

Marina: “Hoe onderneem jij?”
Tim: “Geloven in mezelf, hard werken en mijn medewerkers serieus nemen. De juiste mensen op de juiste plek zetten en weten wat er speelt, het personeel ervaart Woonplaza als een warm bad. Ondernemen is ook in spelen op de behoeften van de consument. Verder ben ik jong, schakel snel en durf los te laten.”

M: “Je hebt 30 personeelsleden in dienst. Een grote verantwoordelijkheid?”
T: “Op het eind van de maand verwachten ze hun welverdiende loon, dus ja! Er moet nogal wat verkocht worden wil ik zelf een boterham eten. In 2012 hebben we vanwege de crisis personeel moeten ontslaan. Dat was een verdrietige tijd waar mijn vader fors onder geleden heeft. Advocaten regelen de zakelijke kant, maar het emotionele stuk kwam op onze schouders terecht. Sommige collega’s werkten er al jaren. Dan krijg je vragen: Waarom hij niet en ik wel?”

M: “Hoe zorg jij ervoor dat de Oirschottenaar Woonplaza niet voorbijrijdt?”
T: “Door kwaliteit en service te leveren, de klant kan rekenen op eerlijke aandacht. Onze producten zijn daarom in verhouding tot de concurrent iets duurder. De grote jongens willen monopolist worden op de markt en groeien in rap tempo. Maar vergis je niet…! Op termijn zullen daar de prijzen stijgen. Wij gaan uit van onze eigen kracht. Persoonlijke benadering, deskundig advies en een ruim assortiment, daarin onderscheidt Woonplaza Oirschot zich.Een kwestie van beleven.”

“ Ik ben jong, schakel snel en durf los te laten.”

M: “De markt en consument verandert voortdurend. Word je daar nooit eens moe van?”
T: “Vooruitzien en innoveren is leuk. Het is altijd spannend of een strategie goed uitpakt. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Momenteel spelen we in op de vergrijzing en tweeverdieners. Lekt bij hen een kraan dan bezorgen en monteren wij snel een gloednieuwe. Het zijn de klussen waar aannemers en ZZP’ers doorgaans niet op zitten te wachten. Zij weten de weg naar ons overigens prima te vinden omdat scherpe  prijsafspraken te maken zijn.”

“ Geloven in mezelf en hard werken, is mijn weg naar succes.”

M: “Jij maakt deel uit van Brandstore Visit Oirschot. Waarom?”
T: “De leegloop van panden komt de leefbaarheid niet ten goede. We moeten zuinig zijn op onze dorpswinkels. De consument kan een bijdrage leveren door ze niet voorbij te rijden. Mijn vrouw deed aanvankelijk hetzelfde, nu winkelt ze in ons dorp en dat bevalt. Als ondernemers tevreden zijn is het makkelijker om een maatschappelijk aandeel te leveren. Soms mis ik de gemoedelijkheid. En elkaar helpen is belangrijk.
Bloembakken in het centrum van Oirschot? Prima! Maar laat de plaatselijke bloemist dan de bloemen leveren. Betrek Spoordonk en De Beerzen erbij. Waarom hangt daar geen kerstverlichting?”

M: “Hoe combineer jij ondernemen met het thuisfront?”
T: “Stephanie snapt dat ik vaak weg ben. Ze geeft me de ruimte, dat is mijn geluk. Ik probeer de juiste balans te vinden tussen werk en privé, dit lukt vaker niet dan wel. Begrip is dan nodig. Mijn vrienden en ik zien elkaar weinig. Toch zijn ze altijd bereid te helpen. De scouting, fitness en GOBO Events zijn mijn uitlaatkleppen. Ik ga met plezier naar het werk, kan mijn ei erin kwijt en loop over van de ideeën. Ondernemen
betekent vrijheid. Mijn vader heeft een rotsvast vertrouwen in mij, daarvoor ben ik hem dankbaar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *