“Met rommel wordt het niks.”

Wie zijn de mensen achter het bedrijf Rockmed? U weet wel. Hun indrukwekkend pand staat langs het Wilhelminakanaal, met het vele glaswerk en dito verlichting. Wat doen ze daar eigenlijk? Niemand beter dan grondlegger Toon Rockx en zoon Bas weten de antwoorden op deze vragen. Ze treffen elkaar voor het Kektus interview bij Toon thuis; de prachtige tuin leent zich uitstekend voor een goed gesprek.

Met een businessplan onder de arm stapte Toon in de jaren tachtig bij de bank binnen om een lening van 20.000 gulden aan te vragen. Hij was verkoper van oogheelkundig apparatuur en wilde voor zichzelf beginnen in de ooglenzenbranche. “Wat anderen kunnen, kan ik ook,” luidde zijn mening. De bank daarentegen zag niets in de plannen en gaf nul op het rekest. Senior Rockx weigerde bij de pakken neer te zitten; een instelling die onherroepelijk heeft bijgedragen aan het latere succes. Uiteindelijk leende een goeie vriend hem voor  90.000 euro aan lenzen waarmee hij op pad kon, ware het niet dat zijn auto waarin de lenzen lagen diezelfde nacht op de oprit werd gestolen. Weg auto, weg lenzen, niets verzekerd. Zijn goeie vriend liet Toon niet in de steek en gaf hem wederom hetzelfde aantal lenzen. Toon: “Tranen met tuiten huilde ik toen mijn eerste klant, een oogarts uit Dongen, met ‘mijn lenzen’ ging werken. Tot op de dag van vandaag ben ik hem dankbaar. Want deze eerste klant was zeer tevreden, mond-op-mondreclame deed daarna de rest.”

Binnen vijf jaar marktleider

De oogindustrie bestempelt Rockmed als de godfather van de oogheelkunde. Dat is niet voor niets, ze gaan namelijk voor topkwaliteit. “Met rommel wordt het niks, zo simpel is het”, weten Toon en Bas. Rockmed levert aan ziekenhuizen en privéklinieken. Niet alleen lenzen, ook laserapparatuur en andere oogheelkundige producten. Sinds Bas het stokje heeft overgenomen is hij zich in een aparte B.V – Rockmed Pharma – gaan focussen op de farmaceutische tak. Dan moet je denken aan ooginjecties tegen netvliesveroudering en medicatie voor te hoge oogdruk. Bas: “Een gezonde oogfunctie is van essentieel belang. Wij spelen onder andere in op preventie, waar het in de toekomst toch naar toe zal gaan. Mijn doel is om binnen vijf jaar marktleider te worden in de Benelux; we zijn al een aardig eind op weg.” Rockx junior is ambitieus, terwijl hij in zijn jeugdjaren de oogheelkunde stoffig vond. Liever werd hij vliegenier, dat was zijn droom. Vijf jaren in de luchtmacht, een avondstudie economie en twee jaren accountmanager in de sokkenindustrie later, vroeg vader zijn zoon om toch eens na te denken over een functie bij Rockmed. Bas werd naar Australië gestuurd, waar hij driekwart jaar samenwerkte met iemand die verstand van zaken had. Na dit leerzame avontuur was hij klaar om het bedrijf in te stappen; op zijn 28ste werd de in Eindhoven woonachtige vader van twee kinderen algemeen directeur. Inmiddels heeft Toon zich teruggetrokken, maar vanaf de zijlijn houdt hij heus een oogje in het zeil.

Het komt niet aanwaaien

Had hij acht jaar lang een eenmanszaak, schreef ie in een schriftje de omzet op en liep Toon tijdens vakanties klokslag 17.00 uur het hotel binnen om te bellen naar de stand van zaken. Anno 2019 heeft de technologie op alle fronten gigantische sprongen gemaakt en heeft Rockmed een groot internationaal netwerk opgebouwd met maar liefst zevenendertig werknemers in dienst. En mocht u denken dat Bas in een gespreid bed is terechtgekomen? Dat is niet zo. Hij moet alle dagen alert en accuraat zijn, weten wat er speelt in de markt, openstaan voor innovaties en luisteren naar de klanten. Dan staat hij met een oogarts op de golfbaan – even weg van de werkplek doet wonderen – dan weer woont hij (buitenlandse) congressen bij. Bas: “De sterkte van Rockmed is het constant brengen van innovatie en mensen in het oogheelkundige netwerk bij elkaar brengen. We hebben een prima contact met de afnemers, er is sprake van wederzijds vertrouwen. Het team is sterk en daadkrachtig en veelal hoogopgeleid, de werknemers staan voor hetzelfde doel.”

Geld is niet heilig

Door de bloei en groei van Rockmed kunnen Bas, Toon en diens gezinnen goed leven. “Maar geld is niet heilig,” wordt door beiden benadrukt. “Het is slechts een motor.” Rockmed wil op maatschappelijk vlak graag van betekenis zijn. Oogheelkundige producten die in Nederland ‘over de datum zijn’, vinden in ontwikkelingslanden een nieuwe bestemming na grondige inspectie en waar nodig reparatie. Toon: “Een Nederlandse oogarts is in Zambia een oogkliniek begonnen, midden in de bush bush. Een pracht idealist! Hij en zijn patiënten zijn geholpen met onze producten. We reisden eens drie weken lang van Indië naar Nepal, troffen inwoners die stekeblind waren en door (simpele) behandelingen weer konden zien.” Bas zet deze traditie vanzelfsprekend voort; ook hij leidt Rockmed met dezelfde kernwaarden waarmee zijn vader is gestart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *